събота, 11 май 2013 г.

"Молния"



Здравейте, творящи феи!

   Мислех, че няма да успея да се включа в едно наистина страхотно предизвикателство. Да, страхотно! Една приказна фея не спира да ни изненадва приятно, да провокира креативност, да бръква в най-скритите кътчета, да спомага откриването на едни прекрасни и за съжаление понякога силно запрашени спомени. За кого говоря ли? Ами разбира се, че това е shMe …. Когато видях, че е нейн ред да ни предизвиква при Картичкофуриите си казах – е сега вече извади тежката артилерия. Познах. Картичкофурийско предизвикателство 167 - "Третият рафт, в ляво - голямата кутия...". Изчетох нейният разказ на един дъх. После още няколко пъти и просълзена започнах да умувам. Имам някои неща, които ревностно съм съхранила и продължавам да пазя. Аз съм един голям Плюшкин и когато намеря нещо старо започвам с въпросите – кога, къде, как, защо, ама наистина ли …. Май само баба ми успява да изтърпи всичко това…
Първото нещо, за което се сетих беше една гривна. Тя е на повече от 120 години.  За съжаление не е при мен, за да направя снимки, но със сигурност сте виждали нещо подобно в музеите. Както и да е. Ще я включа задължително в някоя друга публикация …
    Имах още няколко варианта, но накрая се спрях на един стар, руски джобен часовник „Молния”. Не знам дали ще е интересно за всеки, но реших преди моята история да напиша няколко реда, ей така за информация.
   Първото споменаване за джобен часовник става през ноември 1462г. в писмо на италианският часовникар Бартоломей Манфреди. Към края на XV век те се разпространяват в Италия и Германия, а през XVI век и в останалата част на Европа.
   „Молния” (в превод „Мълния”) е търговска марка на механични часовници, произвеждани от Челябинския часови завод от 1947 до 2007г.
    Челябинският часови завод започва производството си на 17 ноември 1947г. на основание разпореждане на Съвета на министрите на СССР. Отначало основен клиент е Министерството на отбраната на СССР. Произвеждани са джобни, ръчни и настолни часовници, както и специалните авиационни „АЧС-1М”.
    На 17 април 1977г. е сватбеният ден на моят баща и моята майка. Много гости, много подаръци – едно време сватбите са били с доста поканени … Един от гостите е и братът на моят прадядо Христо – дядо Петко от Пловдив. И двамата не са вече сред нас, но днес ги споменавам с добро . Дядо Петко има специален подарък за баща ми – този джобен часовник „Молния”.  Отзад на часовника е изобразен един силен мъж и има надпис „Сказ об Урале” („Приказка от Урал”). Потърсих информация  и открих, че това всъщност е 12 метров паметник в Челябинск, Русия и идеята за неговото създаване е възникнала благодарение на приказките на П.П.Бажов. В тях се говори за гигант, облечен с огромен колан с много дълбоки джобове, където той крие всичките си съкровища. Тъй като годината на завършването на паметника е 1967, а подаряването е през 1977г. по това съдя и за възрастта на часовника. Татко не помни кога е спрял да работи, но със сигурност го върнах назад във времето и видях, че му стана драго от спомена. 
   Няма как да не напиша и това. Часовникът не работеше. Баща ми го отвори, за да видим дали някъде не е написана годината на производство. Докато пишех всичко това, той стоеше разглобен пред мен и чакаше да му направя снимки. Мислейки какво да напиша и как точно да го напиша се взирах в малките зъбни колелца и безупречния механизъм, който годините по никакъв начин не са успели да повредят. Не издържах и реших, че трябва да проверя дали ще мога да ги раздвижа. Ами размърдаха се и както беше застинал – той оживя . Видях грейналото лице на татко и ми стана толкова благо на душата. Без да искам и благодарение на детското в мен, успях да съживя един красив спомен и да окича лицето на баща ми с една голяма усмивка. Този ден ще го запомня със сигурност… Ето снимки на часовникът, който не успяхме да сверим, но още утре ще го занесем на часовникар …. Дано сте имали нерви да стигнете до края на историята, че прекалих много…
 
 Ето го и него :)....






Вдъхновена от часовника и старите времена направих едно тагче. Използвах дефектните си печати, които бяха като подаръче с едно списание :) Да, с моя пуст късмет може едно нещо да има в дадена партида и да има дефекти по него и ще се случи на мен :) Но аз спрях да тъжа и да се самосъжалявам, напротив искрено се забавлявам всеки път. Както казва един мой колега трябва да има емоция, иначе кожата ми ще се отпусне :) Хубав, усмихнат и изпълнен с много свежест и творческо вдъхновение ден ;* До скоро....

Реших да включа книгоразделителят и при Танчето по случай рожденният ден на нейното местенце. Танче, не спирай да ни радваш с красоти. Бъди здрава, щастлива и с късмет. Целувки!
 
http://tangenta77.blogspot.com/2013/05/blog-post.html


12 коментара:

  1. E,Роске, тагът ти е вълшебен! А историята впечатляваща!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. и Само да вметна,че ние с моя мъж се женихме на 17 април, но само преди 3 години :-)

      Изтриване
    2. Хихихи :) Благодаря, Ани :) Явно 17 април е уважавана дата в нашия край :)

      Изтриване
  2. Чудесна история! И аз се радвам за часовника :) Тагчето ти е прекрасно - не знам кое е дефектното, защото виждам само ефекта. Поздравления

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ели. Печатчетата имат леки кусури, но аз си ги харесвам :)))

      Изтриване
  3. Ех, Роси. Спомени, история, изкуство и много силни емоции. Перфектна рецепта си ни споделила с тази прекрасна публикация. Изгълтах я на един дъх и я оставих да отлежи, защото ме впечатли много. Беше ми интересно всичко, което си ни разказала и показала. Часовникът е много хубав, а тагчето чудесно предава и мъжкото, и хубавите топли чувства от върнатите спомени. Благодаря ти от сърце за това великолепно и трогателно включване при мен в Картичкофурии. :)ххх

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз ти благодаря, че ме накара да съживя този спомен :) Благодаря за прекрасното предизвикателство и за милите думи :*

      Изтриване
  4. Ееее,много ми харесвааа:))) Страхотен таг си направила и хич не личи ,да са дефектни печатите,а историята изчетох на един дъх-много мила и вдъхновяваща случка:) Радвам се,че си открила часовникаря:) в себе си и благодаря за страхотната история;)Браво!!! :)ххх

    ОтговорИзтриване
  5. Благодаря, Вили. Много се радвам, че ти хареса тази публикация, а и тагчето. Притеснявах се да не ви е скучно :)

    ОтговорИзтриване
  6. Прекрасна история и чудесен таг. Много ми хареса, а явно и не само на мен - честита победа в предизвикателството на Картичкофуриите ;)Благодаря ти, че уважи моя първи блого-рожден ден.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Танче. Късно видях аз, но все пак се записах. Още много рожденни дни да празнуваме на това уникално място. Правиш прекрасни неща. :)

      Изтриване
  7. Роси, уникална история. Все не стигах досега до нея, но й дойде времето. Разбирам защо шМи е избрала твоя таг. Браво.

    ОтговорИзтриване